t ISU
Guru
membuang buku-buku pelajar yang membuat kesalahan atau
kesilapan dalam kerja sekolah yang dia beri. Setelah buku dilemparkan keluar,
pelajar akan mengutip buku tersebut dengan perasaan yang hiba.
t KESAN
Hal
ini sangat menyedihkan dan mengecewakan para pelajar
sekiranya kesalahan yang mereka lakukan menyebabkan buku mereka di baling
keluar kelas.
Guru haruslah menunjukkan sifat penyabar, penyayang dan menghormati orang
lain.
t ISU
Mendenda pelajar dengan menyuruhnya untuk memungut sampah di
sekeliling kawasan sekolah selama 1 jam kerana
tidak dapat menyiapkan kerja sekolahnya.
t KESAN
Hubungan pelajar dengan guru tersebut menjadi renggang dan tidak
mesra. Hal ini, menyebabkan pelajar itu berasa bosan semasa proses p&p kerana guru tersebut tidak memberikan
perhatian kepadanya apabila dia ingin bertanya soalan- soalan yang
tidak difahami.
t LANGKAH
Seorang guru yang baik ialah guru yang memberikan perhatian yang
secukupnya terhadap pelajar yang lemah dalam bidang pengajarannya.
Dirotan sebanyak 8 kali di tapak tangan kerana kesalahan menjawab satu soalan
t KESAN
Dilemma kepada pelajar-pelajar kerana pelajar takut untuk menanyakan
soalan kepada guru tersebut
t LANGKAH
Guru-guru seharusnya mengatur strategi yang lebih baik dan bernas bagi
meningkatkan serta mengukuhkan keputusan peperiksaan pelajar yang sedia ada.
Didenda untuk berdiri di luar kelas selama 1 jam 45 minit
kerana tidak dapat menyiapkan kerja sekolah yang telah diberikan.
t KESAN
Prestasi mata pelajaran pelajar yang diajar oleh guru tersebut merosot.
t LANGKAH
Memberikan dendaan yang berasas
kepada para pelajar meskipun pelajar tersebut melakukan kesalahan.
t ISU
Dimarahi oleh guru kerana membotakkan rambut dan di
biarkan berdiri di tengah dataran di bawah cahaya matahari
selam tiga jam
t KESAN
Terkilan dan kecil hati kerana maruah seorang pelajar terjejas.
t LANGKAH
Guru tersebut seharusnya menasihati pelajarnya dengan cara yang lebih
baik.
Guru sering kali
masuk lewat ke kelas walaupun beliau sedar akan perbuatannya yang menggunakan masa yang terluang untuk
bercerita dan berbual perkara yang tidak berkaitan dengan hal-hal kerja seperti
hal-hal peribadi, gossip artis and sebagainya.
t KESAN
Keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran yang kurang
kerana kualiti dan produktiviti yang rendah.
Guru perlu memahami
bahawa penyalahgunaan masa adalah satu pelanggaran etika profession perguruan
dan seharusnya menggunakan masa yang diperuntukkan dengan perkara-perkara yang
dapat memberi faedah yang berguna untuk pelajar-pelajar
No comments:
Post a Comment